18 okt - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu 18 okt - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu

18 okt

Door: Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dian

19 Oktober 2016 | Gambia, Gunjur

Om 10 over 5 ben ik wakker, erg vroeg, maar het was vannacht erg warm, en dan kan je beter op de patio hangen dan in zo'n warme kamer.
En de vogeltjes en krekels houden mij al weer gezelschap, dus best gezellig hier zo op het terras. Om half 7 toch nog maar even naar bed om vervolgens om half 9 wakker te worden, Jeannette besteld vast mijn ontbijt zodat ik na de douche gelijk kan aanschuiven aan het ontbijt.
Vandaag is het weer erg warm 38 graden.
Na het ontbijt gaan we naar het kleuterschooltje hier vlakbij, daar brengen we schriften potloden pennen etc, de hoofdmeester is heel blij met de spulletjes en geeft ons een rondleiding door de school, we beginnen bij de kleinste kleuters, 1 van de kindjes begint te huilen want 10 van die tubabs (blanken) is teveel van het goede, als ze liedjes voor ons zingen en wij zingen gewoon mee wordt de angst al wat minder. De hoofdmeester zingt ook enthousiast met de kinderen mee.
Dan gaan we weer met z'n allen in de bus en rijden naar Brikama een stukje verder dan gisteren is er een craft markt, een markt waar ze allerlei houten goederen te koop aanbieden, Alagi is met ons mee en onderhandelt een goede prijs voor een djembé 600 Dalasi, 12€ omgerekend een koopie dus.
We wandelen over de markt en overal willen ze je naar binnen kletsen bij sommigen kijken we bij anderen lopen we door, het laatste shopje wordt gerund door een vrouw, Jeannette koopt een paar oorbellen, en ik een vijzel om curry's mee te maken, ik ding goed af, Jeannette iets minder die betaald gewoon de vraagprijs. (Maar dat maakt ze vanmiddag goed)
Terug bij de lodge gaan we lunchen, en daarna pakken we ons relax moment, om 3 uur komt er een zilversmid langs alleen zijn assortiment is heel beperkt, Chantal en Jeannette kopen oorbellen, Jeannette haar oorbellen kostte in het winkeltje 600 Dalasi en nu vraagt de zilversmid er 1000 Dalasi voor i.v.m. de zilverprijs gelukkig zegt Jeannette nu wel dat ze er maar 600 Dalasi voor wil betalen, en daar krijgt ze ze dan ook voor.
Omar steekt de wierook al vast aan om de insecten weg te jagen.
Het diner is weer heerlijk, ik heb een pasta gerecht, en Jeannette een kip gerecht. De Gambiaanse keuken niets mis mee.
Na het eten worden wij nog getrakteerd op een optreden van een vrouwenband die muziek maken met de materialen die ze hebben, en veel dans. Kinderen die gaan gewoon nog mee, het gaat er gezellig aan toe.

• 19 Oktober 2016 - 14:57

Janny :

Hallo Jeannette & Dian

Ja slapen in zo'n omgeving valt nog niet mee he Dian ,maar tis wel genieten als ik het zo lees met allerlei beestjes om je heen .
    Wat zal dat een belevenis zijn om in het schooltje een kijkje te mogen nemen en de hoofdmeester blij te maken met de schriften .
    Tja als je daar spullen koopt is altijd veel goedkoper dan hier en dan willen wij Hollanders altijd pingelen .......ihihihih.

Volgens mij als ik het zo lees hebben jullie heel veel gezien en zijn jullie veel rijker geworden van alle belevenissen .

Groetjes vanuit een regenachtig Zutphen .