12 okt - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu 12 okt - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu

12 okt

Door: Dian

Blijf op de hoogte en volg Dian

12 Oktober 2016 | Gambia, Gunjur

Om half 6 ben ik wakker, het is nog altijd erg warm, maar op de patio is het heerlijk vertoeven, ik hoor allerlei geluiden en een briesje van zee denk ik.
Om half 8 gaan we met wie dat wil vogeltjes spotten, dan is het qua temperatuur nog goed te doen.
Iedere nacht loopt er een bewaker over het terrein om de boel in de gaten te houden, een veilig gevoel. Nu zo rond half 7 komt het personeel langs om aan hun werkdag te beginnen.
Gisteren kregen we nog een voorbeeld van als iemand 20 Dalasi per dag verdient kan die in zijn levensonderhoud voorzien, maar 600 Dalasi is ongeveer € 12,-, best knap als je het daar een maand op vol houdt.
We gaan met de hele groep vogels spotten, de poort uit en dan linksaf richting het schooltje de kinderen zijn nog aan het spelen op het schoolplein, stelt niet veel voor er liggen wat tractor banden waar ze op zitten, en er staat een schommel, als wij het reservaat binnen gaan luiden ze de schoolbel.
Wij lopen verder het natuur reservaat in 320 ha groot, we zien gelijk mooie vogeltjes, stuk voor stuk mooie kleurige vogels
We wandelen 1,5 uur door de bush en Lamin legt ons van alles uit over de natuur.
Om 9 uur zijn we terug van de wandeling, en iedereen die nog geen ontbijt heeft gehad gaat dat nu doen, wij hebben al ontbeten en nemen alleen een kopje koffie
Chantal leent mij haar card reader zodat ik de foto's op mijn iPad kan zetten, en mijn verhaaltjes kan voorzien van een foto.
Dan gaan we alle verbandmiddelen verdelen om dat naar de health clinic te brengen, Alagi loopt met ons mee, hij is een mede eigenaar van Gunjur project, de "dokter" is blij met de spullen die we achterlaten voor de clinic.
Alagi roept mij naar buiten om foto's te maken van de loodgieter die de watertank van de clinic aan het repareren is, onvoorstelbaar dat er zolang gewacht is met het repareren, alleen een afdichting rubber en afsluitmoer zijn doorgesleten, de loodgieter gaat hiervoor een ijzeren variant bestellen zodat dit niet volgend jaar weer defect is, wel fijn dat dit zo snel geregeld wordt.
Terug bij de lodge gaan we lunchen, ook dit is weer top geregeld.
Na de lunch hebben we vrije tijd en gaan een beetje chillen onder de bomen.
Om 4 uur komt onze mooie bus er weer aan, en rijden we naar het puntje van Gambia dat gescheiden door the Gambia river grenst met Senegal, de oestervrouwen pellen en koken daar de oesters, met bootjes gaan we naar Pelikaan eiland, de bootjes zijn een beetje lek, maar volgens de schipper deert dat niet, en Jeannette mag met een bakje het water eruit hozen. Van 1 van de schippers moeten we een Nederlands liedje zingen, daarna gaan hun een Gambiaans liedje zingen voor ons, en dan zijn we weer terug bij ons startpunt van het boottochtje we betalen 150 Dalasi pp, zo'n 3€ pp voor een uurtje varen.
We rijden terug naar de lodge waar we gaan dineren, en het diner komt er nog een artiest
Spelen op een kalebas met snaren eraan.