16 okt - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu 16 okt - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu

16 okt

Door: Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dian

17 Oktober 2016 | Gambia, Gunjur

Om 3 uur word ik wakker, en constateer dat er geen water uit de kraan komt, gelukkig hebben we wel flessen water, dus gebruik ik die om mijn handen te wassen.
Ik ga een uurtje op de patio zitten en luister naar alle geluidjes buiten, heerlijk die rust en alleen de natuur.
Om 6 uur word ik weer wakker, ik check nog even het water maar helaas nog steeds geen water, om 7 uur hebben we weer water, gelukkig hij doet het weer, want zonder water ben je heel beperkt met dit warme weer.
Om 9 uur schuiven we aan het ontbijt, iedere morgen starten we met een stuk meloen, en een keuze uit 3 ontbijt gerechten, en heb je alleen maar zin in een snee brood dan is dat ook geen probleem.
Na het ontbijt komen Alagi en Jenny ons voorstellen aan 2 vrouwen beiden Fatu genaamd, dat betekent dat zij de oudste dochter van het gezin zijn, hetzelfde geldt wanneer je Lamin heet dan ben je de oudste zoon in het gezin.
We splitsen ons op in 2 groepen, en we maken allebei een gerecht met vis.
We lopen naar de markt, daar komen we andere Kajabang vrouwen tegen die groente verkopen, we gaan eerst naar het strand vis kopen, als ze Fatu met 5 van die blanke vrouwen zien ruiken ze dollars, maar Fatu laat zich niet afzetten en loopt weg, en koopt de vis bij een ander, daarna kopen we nog wat groente en kruiden en wandelen naar de compount van Mai, want Fatu is de dochter van Mai. Hier gaan we (Mariska, Geesje, Jeannette, Chantal en ik) heel ver terug in de tijd, koken op een houtvuur.
Op het erf staat een soort schuurtje dat dient als keuken, Fatu maakt de vis schoon wij de groente en we vijzelen peper, ui, knoflook tot een mooie curry.
Als alles gewassen is gaat het vuur aan, en de pan gelijk op het vuur, er gaat royaal olie in de pan 750cc als die heet is gaat de vis er in, na een paar minuten de vis draaien en nog een beetje doorbakken, dan gaat de vis eruit en gaat het prutje uit de vijzel er in, ook wordt de groente mee gegaard, tussendoor wassen we de rijst en plukken blaadjes van een plantje wat een soort spinazie is.
De rijst wordt in een vergiet boven het prutje gestoomd, de groentes worden eruit gehaald en apart bewaard en als de rijst gaar is wordt die toegevoegd aan het gerecht, volgens Fatu zag het er super uit, de spinazie wordt apart gekookt en als die gaar is giet ze het af en voegt een zakje bouillonpoeder toe, ze schept het regelmatig om zodat het wel een spinazie a la crème lijkt.
Dan gaan we het gerecht opdienen, Fatu pakt 2 grote schalen en schept daar de rijst in, bovenop legt ze de groentes in grove stukken ( aubergine, tomaat, zoete aardappel) en de vis erop, de spinazie schept ze in 3 gelijke porties op de schaal, al met al ziet het er smakelijk uit, 1 schaal geeft Fatu aan de mannen en kinderen, en 1 blijft bij ons 5-en en Fatu, we krijgen snel en vakkundig een lesje met ons handen eten van Fatu, en het gerecht smaakte heerlijk, als toetje een stuk watermeloen, een hele mooie Gambiaanse ervaring, daarna brengt Fatu ons terug naar de lodge, binnen geven wij haar nog wat spulletjes voor haar en haar familie.
In de lodge was al het wachten op ons want we kregen nog onze lunch geserveerd, die was voor ons eigenlijk niet nodig geweest, maar uit beleefdheid toch maar een beetje van genomen.
Na de lunch gaan 8 dames van onze groep naar het strand, Geesje en ik blijven hier, Gees zit lekker te haken en ik werk mijn dagboekje bij, relaxt.
Om 19.30 uur gaan we aan het diner ik heb weer Domada besteld, maar nu met vis, en eerlijk gezegd die met kip was lekkerder.
We hangen nog wat bij de bar en duiken dan ons bedje in, want morgen weer een drukke dag met bezoek aan de markt in Brikama.

• 17 Oktober 2016 - 16:35

Janny :

Hoi Dian & Jeannette

Wat een ervaring doen jullie op ,koken met de dames in Gambia en voor mijn gevoel zal het heerlijk geroken hebben . Ja kan me voorstellen dat die markt kooplui jullie zien dan gaat bij hen gelijk de dollar tekens rollen ,das vaak zo is mijn ervaring ...
    De komende dagen zal ook nog wel genieten zijn ben benieuwd naar het volgende verhaal

Groetjes uit Zutphen