11-10 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu 11-10 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Dian Foks - WaarBenJij.nu

11-10

Door: Dian

Blijf op de hoogte en volg Dian

11 Oktober 2016 | Gambia, Gunjur

Ik word wakker om een uur of 6 (8 uur in Nederland) Het begint licht te worden en ik hoor allerlei vogeltjes, ik denk ik hoor ook aapjes, maar volgens Mariska zijn dat ook vogels.
Onze kamer grenst aan de ene kant aan die van Mariska en Chantal, en aan de andere kant zitten Anne en Karin (moeder en dochter)
We maken ook kennis met Jenny de vrouw van Brandon, zij maakt even een rondje langs onze lodges.
De kleurenpracht van de vogeltjes om onze kamer zijn prachtig, rode gele en mooie groene vogeltjes, en ze zingen prachtig.
Na een lekker ontbijt met watermeloen en pannenkoeken met chocolade maken we een wandeling door de omgeving, de omgeving is een schril contrast met de compount waar wij zitten, hier zie je de echte hutjes, maar ook zie je de mensen daar gelukkig zijn.
We wandelen door een visrokerij, er wordt vandaag niet gewerkt want het is Islamitisch nieuwjaar, een feestdag dus, iedereen ziet er op zijn paasbest uit.
Onderweg maak ik wat foto's van mooie Gambiaanse kinderen en vrouwen, en een Afrikaanse man komt polsen of er een vrouw bij onze groep is die Gambia als haar 2e vaderland wil zien, hij had pech en moest onverrichte zaken terug naar huis.
Van het strand pak ik een paar mooie schelpen, en loop met mijn blote voeten door de schubben van de vis. Jeannette vindt dit hilarisch, en loopt gestaag door met mijn slippers in haar hand.
Terug bij de kamer douchen we een beetje af, de douche is koud maar dat deert in het geheel niet.
De lunch ziet er goed uit Jeannette, Anneke en ik hadden een broodje tonijn Anne had een salade en Chantal een pizza broodje.
Na de lunch krijgen we een overzicht over hoe de rest van de dagen eruit gaan zien, na de uitleg gaan we om de tafel zitten en leggen we ons projectgeld bij elkaar Jenny gaat het tellen, en we hebben alles bij elkaar € 3700,- dat is een heel mooi bedrag, en na democratisch overleg schenken we 2000,- € aan een nieuw te bouwen multicultureel centrum, 900,- € aan de ondersteuning voor kinderen om 1 jaar naar school te gaan, 100,- € aan kleuters voor de aanschaf van een uniform en iedere dag ontbijt op de kleuterschool, 300,-€ aan de jeugdclub om jongeren kennis te laten nemen van de natuur (birdclub) 300,- aan behoeftige gezinnen die om welke omstandigheid dan ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken, onze laatste 100,- € wordt gebruikt om een loodgieter te laten komen om de lekke watertank te repareren bij de clinic. Iedereen heeft een goed gevoel bij deze keuze, en ook Jenny is er super blij mee. Alagi (Gambiaan) schuift ook nog even bij ons aan en vertelt ook hoe blij hij met de verdeling van ons projectgeld is.
We mogen zelf een kopje thee pakken, en gaan wachten op de Kabajang vrouwen om ze te begeleiden, ondersteunen, leren te haken.
Om 4 uur komen de eerste 2 vrouwen aangelopen, ze zondigen zich eerst af tot we ze bij ons roepen en toen kwamen er nog een paar vrouwen aangelopen, maar in een korte tijd hadden we 10 Gambiaanse vrouwen aan onze tafel Geesje Anneke en ik leren de vrouwen lossen en stokjes haken, het is een gezellig haakclubje, een van de vrouwen had haar baby van 7 maanden bij zich, en daar werd op gelet door de dames die niet haakten, tussendoor gaan sommige islam vrouwen even bidden, en dan weer verder haken tot 6 uur, de vrouwen nemen hun haakwerkjes mee en komen eind van de week terug om ons hun resultaat te laten zien.
Om half 7 worden we door Chantal geroepen voor het avondeten, ook dit smaakt heerlijk een gebakken vis met frites en ravigotesaus.
Als toetje had ik een bananencake met warme custard ook dat was erg lekker, na het eten blijven we nog met een klein groepje bij de bar en drinken nog een biertje.

• 11 Oktober 2016 - 23:13

Janny:

Wat een mooi verhaal dan besef je pas hoe goed wij het hier in Nederland hebben .
    Ja ik zie het voor jij op je blote voeten de visafslag ...grrr moet er ook niet aandenken
    Jullie zullen nog heel veel gaan zien lijkt me zo.
    Geweldig om er zo met de bevolking van Gambia samen te werken en te delen.
    Ga ervoor samen met de Gambiaanse mensen .